Aftab Soltanis tal från demonstration för vapenembargo och sanktioner

0:00
/

Historien är mänsklighetens gemensamma förflutna – ett minne som sträcker sig längre än något människoliv. Den berättar inte bara om det som varit – utan visar oss också vilka vi är och vilka vi kan bli.

Historien har lärt oss att människan har potential till motstånd, solidaritet och frihet. Men också till tystnad, våld och ondska.

Att ta del av tidigare generationers kamp och erfarenheter ger oss möjlighet att både förstå vår samtid och att förändra vår framtid.

Därför måste vi tala om rasismens historia – att tala om till rasismens historia är avgörande för att vi ska kunna förstå hur detta livesända folkmord fått pågå. Och det är avgörande för att vi strategiskt och medvetet ska kunna arbeta framåt.

Många gånger beskrivs rasism som okunskap eller ignorans – men rasismens ursprung och existens kommer varken från okunskap eller rädsla för det främmande.

Rasismen är idéburen, medveten och systematisk.

Den är i grunden en teori och en världsåskådning som utgår från att människan kan delas in och hierarkiseras i olika raser.

I denna hierarkiska rasmaktsordning (som är kopplad till makt) har det alltid varit de vita människorna som beskrivits som de mest fulländade och utvecklade - bruna och svarta människor har man talat om som ”människans kusiner” och som levande bevis på evolutionsteorin – som något annat än människor.

I skapandet av den rasistiska ”vetenskapen” har Sverige haft en central roll – Det var inte bara blommor och bin som den folkkäre Carl Von Linné kategoriserade - utan även människosläktet.

Sverige var också ett av de första länderna i världen att upprätta en statlig institution för rasbiologi - vilken stöttades av politiker från både höger och vänster - När vi står här idag så vill jag påminna er om att det inte är mer än 65 år sedan denna institution för rasbiologi i Sverige lades ner.

Med detta sagt går det mellan raderna att dessa idéer fortfarande är en självklar del av det svenska samhället – bara översatt med nya begrepp och ord.

Tyvärr är inte detta självklart för alla, eftersom man för att göra upp med denna smutsiga historia, jobbat aktivt med att framställa den rasistiska ideologin som något endast reserverat för galna nazister.

MEN det är en lögn - rasismen var och är en ideologi som format maktrelationerna i hela världen. Den har strukturerat vår ekonomi, vår utbildning, våra språk och vår kultur.

Ingen är fri från de uppsättningar idéer rasismen producerat - för vi alla är en produkt av dess system – oavsett om vi vill det eller inte – men om vi inte vill är det vårt ansvar att känna till dess idéer och historia för att lära av och lära om.

Så vad var då syftet med den rasistiska ”vetenskapen”? Syftet var att rättfärdiga kolonialismens våld – att möjliggöra exploateringen och slaveriet. Man förstod att om man lyckas övertyga ett samhälle om att vissa människor är mindre värda – så skulle man kunna behandla dem därefter.

Orättvisa och förtryck har alltid i grunden handlat om vinst.

Kolonialismen gynnade den vita överklassen ekonomi precis som folkmordet på Palestinier gynnar dem idag.

Vi har ju samlats här idag får att Elbit System tjänar ofattbara pengar på det pågående folkmordet som de dessutom betalar ut i hyra till Wallenstam. Om Elbit System hade varit ett ryskt vapenföretag, hade det då lika ostört fått hyra en lokal hos Wallenstam?

För att man ska kunna bedriva ett folkmord krävs det att människorna man förintar betraktas som mindre människor. När man lyckats befästa den berättelsen blir ockupationen ett projekt och folkmord en lösning. Utan rasismens starkt befästa idéer hade många fler människor än oss protesterat här idag och alla andra dagar.

Därför måste vi förstå att dessa idéer är grunden för våldet – att det börjar i språket.

Det rasistiska språket som ständigt översätts för att passa dess tid.

Då kallades dem människans kusiner och barbarer – idag kallas dem terrorister och islamister.

Något annat som historia lär oss är att ta ansvar. Den visar att hur hopplöst det än må kännas så är det folkrörelsen som bestämmer hur utvecklingen ska gå till – att vi har makt och att vi gör skillnad.

Vi gjorde då och vi kommer göra det igen.

Och det pris som de medskyldiga ska få betala för denna förintelse – det är inte förlåtelse utan befrielse.